apr 24

Online kopen, is het wat?

Natuurlijk koop ik zelf ook wel eens iets online. Soms omdat het in de winkel niet te vinden is, maar soms gewoon omdat het goedkoper is. Maar wat doe je nou als de “online-aanschaf” het niet goed doet?  Bij wie kan je dan aankloppen met vragen? Kijk, met een iPad standaard kan je niet veel problemen ondervinden. Maar soms is het iets lastiger, bijvoorbeeld als je een tv koopt zoals in onderstaande e-mail die ik deze week kreeg.

Beste Rob/Dennis,

Ik heb werkelijk geen idee of ik bij jullie aan het juiste adres ben, maar jullie slogan leek me wat ik zocht.

Mijn vader (63) heeft een tijdje geleden een Denson LED TV 19ledcaci gekocht. Het schijnt een van de nieuwste speelgoedjes voor de camper te zijn die hij kon krijgen, en hij is, of beter gezegd, was, er dolenthousiast over. Nadat het ding bij hem geleverd werd (via internet bestellen is voor mensen van zijn leeftijd überhaupt al een hele belevenis) heeft hij hem direct geprobeerd te installeren. Alle kabels zijn juist aangesloten (Dat heb ik voor hem gecontroleerd) en voor zover ik kan beoordelen is ontbreekt er niets.

Helaas blijkt nu dat hij slechts BVN kan ontvangen en de Duitse HD zenders. Wellicht kon dit liggen aan het bereik van de schotel, maar nee dus. Na een weekendje weg blijkt de de TV overal slechts deze zender te kunnen ontvangen Je begrijpt het al, hij is behoorlijk teleurgesteld, en weet niet zo goed wat hij moet doen. Hij heeft een smartcard van Canal Digitaal (de groen met grijze vierkantjes variant). 

Ik hoop van harte dat jullie het probleem kennen, Ik aan het juiste adres ben en jullie nu denken ‘oh dan moet je even ….’

Graag ontvang ik van u/jullie een antwoord. Kennen jullie mijn vaders probleem? Wat kunnen wij hier aan proberen om het te verhelpen? 

Met vriendelijke groet,

X  (vanwege privacyredenen naam verwijderd)

Geachte X,

Een vervelend probleem. Met name omdat satellietmaterie soms best ingewikkeld kan zijn.  En ik denk dat het niet een groot probleem zal zijn. Ik dit te denken aan de volgende opties;

  • Is de televisie volgens de FastScan methode ingeladen?
  • Wat is de melding op de NL kanalen?  Staat er iets van “GEEN RECHTEN” of iets dergelijks?
  • Is de smartcard überhaupt wel actief?  als het abonnement verlopen is zal het beeld op de gecodeerde NL zenders zwart blijven. In het MENU -> INSTELLINGEN -> SECA is te zien tot wanneer de kaart actief is.
  • Dan nog iets HEEL simpel, maar soms zit de oplossing in de kleine dingen, zit de kaart er wel goed in?  Staat u voor de TV dan moet de gouden chip op de kaart aan de andere kant zijn, dus van u af. En uiteraard gaat de chip er als eerste in.
  • Probeer, indien mogelijk, ook eens een andere Canal Digitaal kaart, bij voorkeur een oranje. Het “kan” zijn dat de groene kaart te oud is en vervangen dient te worden. Ik heb zelf geen groene kaart meer liggen dus kan ik het niet testen. Ik heb het ook even gevraagd aan diverse leveranciers. De ene zegt dat het moet kunnen en de ander dat het “waarschijnlijk” niet werkt. Dat geeft dus geen uitsluitsel.
  • De decodermodule in de televisie is defect? Iets wat u pas kunt uitsluiten als alles geprobeerd is (van bovenstaande)

Met het risico bijdehand over te komen wil ik u toch ook vragen contact op te nemen met de leverancier van de televisie. Ik neem aan dat u garantie op het product heeft?
Lukt dat allemaal niet, dan wil ik uw vader wel helpen, al heb ik het product helaas niet geleverd. Hij zal dan wel langs moeten komen met de televisie. Wij zeggen hier altijd “de dokter moet de patient wel even zien om te kunnen bepalen hoe ernstig de situatie is”.

Succes!